Krvi do kolena! Kritika filma GRIMIZNI VRH (Crimson peak)

Pročitano:14826 puta

Grimizni vrh (Crimson peak)
Uloge: Mia Vašikovska, Tom Hidlston, Čarli Hanam, Džesika Častejn
Režija: Giljermo del Toro
Distribucija: Taramaunt film

Krvi do kolena! Kritika filma GRIMIZNI VRH (Crimson peak) | Pavle Zelić

“Grimizni vrh” je horor u njegovom najgrandioznijem i zadivljujućem obliku - gotiku. A ko bolje da nas vrati u dobra stara strašna vremena koja obiluju raskošnim kućerinama, prelepim kostimima i bizarnim duhovima od režisera sa najviše vizuelno bogate mašte koji radi na filmu danas - Giljerma del Toroa! Sramota je da ovaj čovek obdaren takvim ludim, kreativnim umom nije nagrađen sa dovoljno sredstava da oživi na platnu sve svoje čudnovate ideja koje će sigurno očaravati i generacije filmofila u decenijama koje slede. Uz moćni glumački ansambl koji popunjava kadrove sa emocijama podjednakom moćnim kao što je to scenografija, u “Grimiznom vrhu” imamo i veliku dramu i operetski horor, predivno kombinovane u komadu veoma, veoma zabavne umetnosti.

Mia Vasikovska je Edit, mlada naslednica američkog magnata u Bafalu kasnog 19. veka. Spisateljica priča o duhovima u pokušaju, ona biva otrgnuta iz svoje sanjalačke svakodnevice kada je zavede misteriozni engleski baronet Tomas Šarp, koji zajedno sa svojom sestrom Lusil traži sponzora za mašinu za kopanje crvene gline, kojom planira da povrati porodično bogatstvo. Editin otac se protivi, ali i ubrzo biva ubijen na jeziv način, i ucveljenoj bogatoj devojci samo preostaje da se prepusti Tomasu i dopusti da je oženi i odvede u Englesku.

E tu zaista počinje film, jer je Alerdej Hol, dom Šarpovih, jedna od najgenijalnijih pozadina u istoriji filma. Taj groteskni zamak u raspadanju je prelep koliko i užasan, prepun moljaca i skrivenih hodnika, gotovo kičast u baroknom preterivanju stubovima, slikama, i bezbrojnim ukrasima koji ispunjavaju svaki kutak, a kao posebnu bizarnost, zahvaljujući žitkoj krv-crvenoj glini iz rudnika na kojim je izgrađen, bukvalno “krvari” iz zidova i podova! Takođe je i opsednut, zaista grozomornim duhovima, koje ostali ukućani ne vide, ali zato oni užasavaju Edit i postepeno joj otkrivaju mračne tajne porodice Šarp. Do kraja će svi junaci biti i bukvalno okupani krvlju (ili krvavo-crvenim blatom) u prelepom kontrapunktu sa snegom u kojem je zavejana kuća, svedena na dramu sa ograničenim, i ubrzano sve manjim brojem učesnika...

Iako su preokreti pomalo predvidljivi, ovaj film ni ne pokušava da poentira na njima, već se ponajviše bavi građenjem jezive atmosfere i očaravanjem gledaoca vizuelnim spektaklom boja i oblika. Del Toro je posebno čuven po svojim čudovištima, i iako se u ovom slučaju možda previše oslonio na kompjuterske efekte, sve ostalo je apsolutno perfektno užasno.

Praveći gotsku priču o duhovima za novo dobra, ovaj režiser (koji je istovremeno i scenarista i producent na ovom projektu – dakle kompletan autor) je dodao poprilično žestine i sirovog nasilja koje ceo film pretvaraju u zaista ozbiljnu i na moment šokantnu evoluciju ovog podžanra.