Vrli novi Tarzan – Kritika filma Legenda o Tarzanu

Datum objave:14.07.2016

Pročitano:5581 puta

Legenda o Tarzanu – The Legend of Tarzan
Režija: David Jejts
Uloge: Aleksandar Skarsgard, Margot Robi, Kristof Volc, Semjuel L. Džekson
Distributer: Blitz Film & Video Distribucija d.o.o.

Jedan od bez sumnje najvećih junaka popularne kulture svih vremena, Tarzan - gospodar džungle se vratio na platna svetskih bioskopa na veličanstven način. Ovaj heroj je od početaka u romanima Edgara Raja Barouza od 1912. godine, stekao neverovatnu popularnost osnažujući je i šireći svoj otisak u istoriji raznolikih medija kroz 25 knjiga samog orginalnog autora i još tušta i tma drugih autorizovanih dela, neke od najboljih stripova svih vremena, radio drame, pozorišne predstave i mjuzikle, kompjuterske igrice, TV serije, i naravno, filmove. Licitira se sa cifrom od čak 200 igranih filmova baziranih na ovom liku, od 1918. do 2014. godine, među kojima su svakako najpoznatiji onih 12 u kojima je glumio olimpijski plivački šampion Džoni Vajsmiler.

Legenda o Tarzanu

Iako je svakako uzor i inspiracija za mnoge moderne heroje, pa čak i ceo dominantan superherojski stripovski i filmski podžanr, Tarzan nije imao previše sreće u adaptacijama za veliko platno poslednjih par decenija. Animirani filmovi su donekle vadili stvar, ali ostajao je jedan nepopunjeni prostor za nekog novog protagonstu, pre svega u smislu harizmatičnog glumca fizički dostojnog mita o Tarzanu.

Srećom, tim koji stoji iza “Legende o Tarzanu” i širokih pleća Aleksandra Skarsgarda je očigledno sa mnogo ljubavi i posvećenosti originalnim delima učinio da opet budemo uzbuđeni i oduševljeni avanturama Lorda Grejstoka. Pristup koji su scenaristi odabrali je osvežavajuće originalan, i smešta nas daleko od neke priče o nastanku Tarzana, mada ima sasvim dovoljno flešbekova da zadovolje i takve potrebe.

Legenda o Tarzanu

Naime, Tarzan kojeg upoznajemo na početku priče čak sebe više ni ne zove tako, već se naizgled zadovoljan životom pod svojim pravim imenom – Džon Klejton, kao veliki i bogati lord u Engleskoj. Tu je i njegova Džejn (nikad lepša Margot Robi), zaljubljena kao i uvek, ali sumorni britanski kolorit sugeriše da oboje nisu srećni, ne zaista. Poziv belgijskog kralja Leopolda da poseti Slobodnu državu Kongo, kako bi se uverio, i uverio njegovog glavnog poverioca, Britansku vladu da vredi podržati ovog prezaduženog vladara koji samo želi da dovede progres, škole i bolnice u tu zaostalu sredinu, navodi lorda i lejdi Grejstok da se vrate u svoju zajedničku, pravu postojbinu. Na putu im društvo pravi Džordž Vašington Vilijams (Džekson), američki agent koji sumnja u kraljeve dobre namere, i pretpostavlja da je sve paravan za trgovinu robljem. Sve navedeno ima itekako veze sa stvarnim istorijskim okolnostima, i hvale vredan je trud autora da prikažu jednu zaboravljenu mračnu stranicu kolonijalne prošlosti, koja je podrazumevala užasne zločine nad lokalnim stanovništvom koje je imalo tu nesreću da se zadesi na teritorijama bogatim slonovačom, mineralima i naročito dijamantima.

A kada se naši junaci konačno nađu na tlu Afrike, i ovaj film zaista postaje praznik za oči. Pejzaži osunčanih savana, gustih prašuma i stenovitih vrleti se smenjuju dok Tarzan hita da spase otetu Džejn. Naravno da ne nedostaje životinja, i Tarzan ima priliku da obnovi stara prijateljstva i saveze, i dokaže kako je i dalje saveznik (ali ne gospodar!) svih moćnih čopora i krda koja ovde obitavaju. Ni druga strana nije nezanimljiva, i vešti manipulant Leon Rom (Volc), orkestrator cele operacije osvajanja Konga, čovek koji ume da preživi zahvaljujući svojoj slatkorečivosti, ali i da vešto ubije po potrebi je dostojan protivnik Tarzanu do samog raspleta.

Legenda o Tarzanu

Skarsgard je posebno uverljiv kao čovek koji je do svog punoletstva suštinski bio gorila, pa tako čak i ima veće šake zbog hodanja na sve četiri, i fino nijansiranje emocija i unutrašnje borbe koje izvodi sve do konačne eksplozije njegove animalne strane su kvalitet više za junaka koji je najčešće bio svođen na “ja Tarzan ti Džejn” karakterizaciju. O fizičkoj spremi ne treba trošiti previše reči, i svakako je adut za žensku publiku činjenica da je glumac apsurdno defnisanih mišića i polugo skoro ceo film.

A do trenutka pred kraj, kada Tarzan konačno ispusti svoj prepoznatiljivi urlik, osećaćete se kao da nikad nije ni bio odsutan.