Sila spojlera! Kritika filma: Star Wars - buđenje sile

Pročitano:6564 puta

Star Wars: buđenje sile - Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
Uloge: Harison Ford, Dejzi Ridli, Džon Bojega, Keri Fišer, Mark Hamil, Adam Drajver, Oskar Ajzak
Režija: Džej Džej Abrams
Distributer: Taramanut film

Sila spojlera! Kritika filma: Star Wars - buđenje sile | Pavle Zelić

Imajući u vidu da je premijera novog dela sage o Ratovima zvezda održana pre više od 15 dana, i da su najveći fanovi već pogledali film (neretko i više puta) tako i ova kritika sada već mora da sadrži OGROMNE SPOJLERE!!!

Zaista, ako niste videli Buđenje sile, pravac u bioskop, pa se vidimo nazad na ovom mestu kada budete spremni za ono što sledi.

Gledali? Ok, onda možemo da nastavimo.

Previše je opštih mesta i previše toga poznatog vezano za ovaj naslov da bismo otkrivali toplu vodu u ovoj kritici, ali recimo samo da je očekivanje, i to samo deset godina posle zaokruživanja prethodne trilogije, bilo iznenađujuće veliko, maltene kao da gledamo prvi Star Wars film u 30 godina. Na neki način je to i tačno, jer su ozloglašeni prikveli toliko ukaljali imidž verovatno najpopularnije filmske franšize svih vremena, da ih svi aktivno prenebregavaju kao da se nisu ni desili. Svi, sem autora filma, koji su pokušali (i spektakularno uspeli) da eliminišu sve neuverljive specijalne efekte, svu drvenu i isforsiranu glumu, sve nepotrebne likove, dosadne podzaplete, političarenje, i naravno bilo šta nalik Džar Džar Binksu u ovom filmu.

Umesto toga, dobili smo maltene starovremensku avanturu ponajviše nalik ostvarenju koje je započelo sve ovo – Novoj nadi iz 1977. Počev od siročića koji na otpadu sanjaju o zvezdama, preko otetih lidera, maskiranih negativaca sa disajnim problemima, zastrašujućih oružja sposobnih da uništavaju svetove do vrcavih dijaloga, praktičnih efekata i bezbroj duela laserima i svetlosnim sabljama, toliko je toga ispravnog sa Buđenjem sile, da je praktično teško naći mu manu.
Od samog početka, i uzbudljivih scena koje nas upoznavaju sa protagonistima – Po Dameronom (Ajzak), harizmatičnim pilotom koji traga za nestalim Lukom Skajvokerom, poslednjim džedajem koji je ključan u otporu prema Prvom redu, nasledniku Imperije, preko Fina (Bojega), Stormtrupera sa prigovorom savesti, do Rej, kopačice po đubretu zaostalom iz rata koja ima tajnu, sve, ali ama baš sve je savršeno. A onda se pojavljuju Han Solo i Čubaka, na Milenijumskom sokolu, i svet je odjednom lepše mesto. I dalje radnja drži pažnju, i bez problema bismo gledali avanture ovih novih/starih junaka u svemiru, ali ambicije su prevelike, i ubrzo smo bačeni u vrtlog intriga, mitologije, i megalomanskih planova koji se realizuju bez da imamo vremena da osetimo njihovu punu težinu. Ali zato je tu porodična drama porodice Solo koja prevazilazi sve drugo.

Naime, Han i Leja, ne više princeza, već general novog pokreta otpora nisu više zajedno, ali je scena njiovog susreta, bolno iskrena i govori o celom životu čežnje i muke, u samo par osmeha i pogleda. Ta muka je njihov sin, Ben Solo, koji se preimenovao u Kajlo Rena, i postao desna ruka misterioznog gigantskog lidera Prvog reda, vrhovnog vođe Snuka, u bizarnom pokušaju da imitira svog idola i dedu – Darta Vejdera. Ren je i glavni krivac za Lukov samoizgon, jer je upravo on pobio novi naraštaj džedaja (opet kao deda) i sada želi da završi posao. Kajlo je fascinantan negativac, istovremeno nekontrolisano veliko i veoma, veoma moćno derište, i hladnokrvni mučitelj i ubica. Najzanimljivija je svakako njegova unutrašnja borba sa svetlom stanom Sile, u inverziji Lukove i Anakinove tj. Vejderove bitke sa tamnom stranom.

Da bi postao ono što želi, Kajlo Ren će morati da uradi nešto maltene ravno preokretu u filmu Imperija uzvraća udarac, zbog čega svako ko je gledao film mora apsolutno da ćuti pred svima koji nisu. Ubiće svog oca, jednog od najboljih likova u istoriji filma ikada, i naterati suze kod svih pravih fanova serijala.

Eliminisanjem Soloa, film ostaje na plećima nove, mlade ekipe, i ne da su ga izvukli do kraja! Sve što sledi je kako emocionalni ali i bukvalni vratolomni slalom akcije, vitlanja svetlosnim sabljama i mačevima, i mnogo, mnogo, mnogo eksplozija.

Sam kraj filma, u kojem se konačno otkriva Luk je divan kontrapunkt svemu što je prethodilo, miran, a ipak napet preokret koji postavlja brojna nova pitanja. Magija tj. sila se vratila u svet Ratova zveza, nadamo da tu i ostane.
Do sledećeg dela!

PS: O-B-O-Ž-A-V-A-Ć-E-T-E BB-8!