Savršeni užas! Kritika antologije stripova Ričarda Korbena

Datum objave:21.05.2015

Pročitano:5845 puta

RIČARD KORBEN: CREEPY Presents - biblioteka Jezovnik
Izdavač: Darkwood, 2013.
350 strana, tvrd povez, pun kolor

Jedan među naslovima u Darkwood-ovoj izvanrednoj seriji luksuznih izdanja majstora horora i fantastike koji su objavljivali u kultnim magazinima “Creepy” i “Eeery” izdavačke kuće “Voren” (tu su još Berni Rajtson i Hose Ortiz) predstavlja presek kroz najbolje kratke radove Ričarda Korbena, maltene od početaka njegove karijere, do ranih vrhunaca zbog kojih je zacementirao svoje mesto u istoriji devete umetnosti.

Savršeni užas! Kritika antologije stripova | Ričard Korben | CREEPY | Biblioteka Jezovnik | Izdavač: Darkwood

Korben (rođen 1940 u Misuriju, SAD) je domaćim stripofilima dobro poznat autor, koji se svojim provokativnim serijalom “Den” u Stripoteci, još onomad šokirao ali i zauvek osvojio naklonost i potpisnika ovih redova. Ono što ipak ovu knjigu postavlja za korak ispred bilo čega što biste mogli da posedujete na temu ovog autora, je neverovatna raznolikost materijala koja se nudi u pogledu dijapazona kratkih priča, pravih majstorija u ekonomičnom pripovedanju i vuzelnom izrazu koji raskošnošću i detaljima priča mnogo veće priče nego što bi se dalo naslutiti po broju strana. I kada je kompletan autor, i kada, mnogo češće, radi po tuđem scenariju, Korben je pre svega pripvedač. Njegova reč, stilska figura, zaplet i rasplet se odigravaju u grotesknim gestikulacijama, ekspresivnom govoru tela, krcatim pozadinama, dubokim pretećim senkama, ludačkim bojama, iščašenoj arhitekturi… On je takođe unapredio svet fantastične ilustracije i stripa uveo brojne atraktivne tehnike rada, time stekavši nebrojene poklonike stila koji je sam razvio, ali i naslednike i imitatore. Ono što je dodatni bonus ovde je crn, pervertirani humor koji krasi mnoge od zastupljenih priča, jedna vrhunska satira koja može izazvati samo gorke osmehe, ali neće ostati bez reakcije, nikako.

Uradiće Korben i posle onoga što je prikazao radeći za izdavačku kuću “Voren” još mnogo, mnogo toga važnog, zanimljivog i vizuelno atraktivnog, počev od pominjanog “Dena” za Métal Hurlant u Francuskoj i zatim naravno, još bitnije, američku verziju Heavy Metal. Osnovaće i svoju izdavačku kuću Fantago Press, crtati postere za filmove (Brajana de Palme…), korice muzičkih albuma (Meat Loaf…), raditi specijalne epizode serijala i junaka kao što su Hellblazer, Luce Cage, Bruce Banner (tj. Hulk), Punisher, Ghost Rider, Hellboy… Naročito su zanimljive njegove skorašnje adaptacije dela Edgara Alana Poa i Hauarda Filipsa Lavkrafta, što je nešto čime se direktno ili indirektno, bavi i u ovim ranijim biserima sakupljenim među korice knjige o kojoj sada govorimo. Ipak, bilo šta da je usledilo, moralo je imati izvor negde, a to negde je upravo rad za “Creepy” i “Eeery”, kada je njegov talenat bio slobodan da u žestokim, samodovoljnim storijama razvije maksimum vizuelnih oruđa koja će kasnije kasnije postati fini set preciznih instrumenata, iako se retko kad njima razmahuje ovako neobuzdano i mladalačni smelo.

A kakve su to priče? Ima tu elemenata bajki i pripovesti iz starine, klasičnog ali ne zastarelog horora i (mračne) naučne fantastike, a ponekad i više žanrova isprepletanih u jednom stripu. Od zabavnih akciono-užasavajućih priča o čarobnjacima i vukodlacima, proto “Den” fentezija, omaža Lavkraftu ili direktnih obrada Poovih priča i pesama (“Ovalni portret”, “Gavran”), preko mog favorita cele antologije, avantura Opakog Džona Jabučara vladara Kanzasa u postapokalipsi Katlica i Pravslavaca, dolazimo do tušta i tma demona, čudovišta, ludih naučnika, pa čak i mafijaša i naravno, mnogo, mnogo prepepih, golišavih žena. Korben i njegovi pisci se igraju sa mnoštvom motiva i likova koji su svi autentični i zanimljivi, čak i kada naizgled potiču iz čistog žanrovskog obrasca ili raubovanog klišea. Naročito je vidna Korbenova potreba da eksperimetiše, i da posebno u koloru, ali i u crno-belom stripu vidi dokle sve može da ide u vizualima, a da nikad ne ugrozi pripovedačku liniju. Ta igra je sveprisutna i svaki od pukušaja i pravaca koji istražuje je fascinantan za sebe.
Previše je pojedinačnih priča za predstavljanje, i sve su na svoj način odlične, ali recimo samo da će vas: “Blagoslovi nas oče…” sa Deda Mrakom (ubilačkim Deda Mrazom), emotivni (i bukvalni) brodolom “U dubini”, monstrouzni kućni ljubimac “Švrća” i par serija priča: “Dete” o bejbifejs Frankenštajnu i “Ko te ima taj te nema” o opasnostima putovanja u vreme dinosaurusa, ostaviti bez teksta, i sa neodoljovom potrebom da spustite knjigu i neko vreme samo gledate u zid.
Prevod Draška Roganovića je neočekivano originalan, a posebno su zabavni srpski naslovi kao što su “Klikće lud zbunjenog”, “Vuk je vuku… čovek!”, “Antihristos se rodi” kao i citatima rok i starogradskih hitova “Pogledaj dom svoj anđele”, “Godine prolaze, mi stojimo” ili već pomenutoj “Ko te ima… taj te nema”.

I samo izdanje zaslužuje sve pohvale, iako je samo jedno u nizu takvih, na koje su nas brzo navikli posvećenici u domaćoj izdavačkoj kući “Darkwood”. Posebno je informacijama bogat uvodni teskt od osam strana od čega su tri strana sitno kucanih fusnota, koji potpisuje vrstan poznavalac Korbenovog dela Hose Viljarubija, a poslasticu za obožavaoce ilustratorskih majstorija ovog autora čine poslednjih 17 strana naslovnica, nacrta i drugih materijala koji u ovakvoj opremi pa i restauraciji predstavljaju pravi praznik za oči.