Kinezi dolaze! – kritika filma Veliki kineski zid

Pročitano:4841 puta

Veliki kineski zid

Veliki kineski zid – The Great Wall
Režija: Zhang Yimou
Uloge: Matt Damon, Jing Tian, Pedro Pascal, Willem Dafoe, Andy Lau
Distributer: Taramount film

Već je odavno nepobitna činjenica da uslov za uspeh na globalnom box office-u za američke blokbastere ključna teritorija postala upravo Kina, zbog čega se sve češće u ovim filmovima pojavljuju reference na ovu veliku, sve bogatiju, i još uvek najmnogoljudniju zemlju, ili se čak delimično radnja smešta tamo. Ipak, dugo se spekulisalo da li i Kina ima šta da ponudi na tom planu filmskom svetu kojem je toliko zanimljiva kao tržište. Naravno da je već itekako bilo spektakala od kojih je neke upravo potpisao režiser “Velikog kineskog zida” Jimou, takođe svetski poznat po neprevaziđenom otvaranju Olimpijskih igara u Pekingu. Ipak, radi nekog daljeg dometa, bio je potreban kompromis, i ovaj film upravo to nudi. U pitanju je koprodukcija, najvećim delom na engleskom jeziku, i sa glavnom zvezdom miljenikom svetske publike i čovekom sa ozbiljim glumačkim kredibilitetom – Metom Dejmonom.

Veliki kineski zid

Ukombinovati njega i još par zapadnjačkih glumaca u zaplet o hordama čudovišta koje kidišu na naslovni zid nije bilo lako, ali je relativno elegantno rešeno već u samom početku, dok je pored vrlo ograničene dramaturgije i razrade likova, akcenat svakako na što uzbudljivijim scenama borbe i bitaka, kao i kostimima, scenografiji i koregrafijama koje nadmašuju čak i pomenute olimpijske stadione. Jimou zaista ume da napravi potpuno neočekivanu i na momente nadrealnu akciju ostavljajući gledaocima tek malo predaha pre nove scene u kojoj se hrabri vojnici na zidu na originalne načine suprostavljaju zaista ogavnim stvorenjima Tao tej naizgled došlim pravo iz pakla.

Veliki kineski zid

Sa akcentom na misteriji crnog praha kojeg Dejmonov plaćenik Vilijam i njegovi pajtaši Tovar (izvrsni Pedro Paskal poznat nam kao harizmatični Oberin Martel iz “Igre Prestola”) i Balard (Defo), toliko žele da bi prevaliki put do Kine, i otkrili misteriju zida koji svakih 60 godina služi da odbije najezdu monstruma, “Veliki kineski zid” ostavlja prostora za nove razrade priče koja postavlja brojna pitanja.

Veliki kineski zid

Naposletku, film daje dovoljno neopterećujuće zabave da sasvim lepo ispuni kratko trajanje ali nažalost ne dozvoljava likovima, naročito komandantkinji Lin (Tian) i strategu Vangu (Lau) da se razrade što bi za budućnost ovakvih projekata bilo neophodno. Najavljujući množda i novi pristup na tržištu filmova i kao najveća produkcija u Kini ikada sa preko 150 miliona uloženih dolara, “Veliki kineski zid” će možda biti taj presudni trenutak u kojem su kinezi počeli da osvajaju i filmski svet. Sve drugo su ionako skoro uspeli.