Kako se kalila Rusija – kritika filma Viking

Pročitano:8919 puta

Režija: Andrej Kravčuk
Uloge: Danila Kozlovski, Svetlana Kočenkova, Maksim Sukhanov, Aleksandra Bortič, Igor Petrenko, Vladimir Jepifantsev, Andrej Smolijakov, Kiril Pletnev
Distributer: Delius film

Od prvih kadrova u snežnoj šumi u kojoj tvrdi ljudi jure opasan plen – gargantuovskog bivola, jasno je da smo na teritoriji istorijskog spektakla kakav se retko viđa.

Viking

Ipak, moćan vizuelni aspekat ne isključuje i intigantnu istorijsku priču, pa smo ubrzo bačeni u sred već odmaklog zapleta. Na sreću za neupućene, komplikovana politika Kijevske Rusije iz najmračnijeg doba srednjeg veka je pojednostavljena na sukob tri brata oko nasleđa moćnog oca. Srednji i priglupi Oleg odmah strada u bekstvu od najstarijeg i najmudrijeg Jaroslava, a priliku da osveti brata i stekne vlast preuzima onaj u kojeg je i srce i duša - najmlađi Vladimir (Kozlovski). Uspon ka moći mu dodatno otežava činjenica da je polutan, sin ropkinje i u očima plemstva i plebsa nedostojan titule kneza. Ipak, Vladimir ima tajno oružje, Vikinge, divlje ratnike koji se pred bitku napijaju sokom od gljiva ludara i pobesneli krše sve i svakog pred sobom. I on je na neki način Viking iz naslova, sirov i neobuzdan, ali i sve promišljeniji kako priča odmiče, i svesniji surovih činova koji ga uzdižu na društvenoj lestvici sve do samog vrha. Iako će u finalu, priznati sve zločine i primiti hrišćanstvo, Vladimir tokom ispovesti, na sva pitanja kako je koga ubio, kaže „sam“. Preuzimajući grehe drugih, pre svega svog makijavelističkog savetnika Svenelda, on iskupljuje i sebe i ceo svoj narod, pa i državu koju će izvesti iz paganskog misticizma u svetlo nove vere i prosperiteta.

No dok dođemo do toga imamo preko dva sata vrhunske zabave u naizmeničnim scenama verne rekonstrukcije istorijskih događaja koji su u Rusiji deo mita, i izvanrednih akcionih sekvenci bitaka i borbi koje davno nisu prikazane sa više uverljivosti i oka za detalj. A sigurna režija i gluma nas u potpunosti prenose u doba kada se ginulo bez mnogo razumevanja i odlaganja, sa verom u jezive bogove koji su tražili ljudske žrtve.

Viking

U jednom nedavnom istraživanju sprovedenom u Rusiji, na temu najpopularnijih istorijskih ličnosti, upravo je knez Vladimir bio na prvom mestu, praćen Aleksandrom Nevskim i Staljinom. Autorska ekipa „Vikinga“ je preuzela ogromnu odgovornost da modernoj publici predstave ključne momente iz života jedne tako neprocenjivo važne figure i to čine na maestralan način, metaforički transponujući sudbinu cele nacije u nastajanju na lik i delo jednog čoveka. Kozlovski je odličan kao Vladimir, uspevajući da u mirnijim scenama razvije kompleksne emocije koje nam predstavljaju čoveka pre nego vladara iz udžbenika, dok je u borbi ništa manje žestok, ali sa darom za strategiju i inventivnost koja će spasiti njegovu prestonicu Kijev od ne samo jednog napada Jaroslavljevih sledbenika i azijskih hordi. Previše je toga što se ima za ispričati, pa poslednja trećina filma trpi od zbrzane radnje, ali su poenta i poruka više nego jasne, a konačna bitka koja im prethodi nadmašuje sve dotadašnje.

Viking

Naravno, jasno je da ovakav film ne sme da se propusti u bioskopu, jer se samo na što većem platnu može doživeti u punom intenzitetu vizuelne raskoši i na način koji on to zaslužuje.