Heroj podsvesti - kritika stripa Napoleon: stakleno oko

Datum objave:24.04.2016

Pročitano:5724 puta

Napoleon – stakleno oko (Napoleone: L'occhio di vetro)
Scenario i crtež: Carlo Ambrosini
Izdavač: Veseli četvrtak

Napoleon: stakleno oko

Jedan od poslednjih nepobitnih dokaza da strip nije i više nikada neće biti tek puka zabava za instant uživanje dece, mada će detinjstvo biti uvek biti prva stanica pravih celoživotnih stripofila, jeste sve veća sklonosti glavnih izdavačih kuća koje su izgradile nebrojene generacije čitalaca ka eksperimentu, i ka promociji nečega što bi nekada bilo nezamisliv rizik.

Strip: Napoleon

Sergio Bonelli Editore, mesto koje je iznedrilo i negovalo serijale poput Teksa Vilera, Zagora, Mister Noa a onda već osamdesetih i devedesetih promenila pravac ka smelijim serijalima i junacima poput Marti Misterije, Dilana Doga, Natana Nevera je sa Napoleonom možda napravila svoj najveći korak u pravcu autorskog i alternativnog stripa, i u scenarističkom ali i vizuelnom smislu. Napoleona smo imali prilike da već vidimo na našem jeziku davne 1998. godine u istoj ovoj – prvoj epizodi, ali i nešto skorije, pre godinu dana u kratkoj priči u okviru edicije Obojeni program Veselog četvrtka, u kojoj se upoznaju istraživač noćnih mora Dilan Dog, i naslovni detektiv nesvenog.

Napoleon: Stakleno oko

Posle Napoleona su usledili mnogi junaci koji iskoračuju daleko izvan sigurnih granica oprobanih vestern i krimi priča, pa čak i žanrovskim klišeima ograničene i takođe bezbedne naučne fantastike, ali je posmatrano i sa distance, pristup koji autor serijala Karlo Ambrosini gaji uistinu neobičan. Naime, Napoleon je bivši policajac a sada povremeni detektiv koji radi na recepciji jednog uspavanog hotela u naizgled još uspavanijoj Ženevi, gde mu se nerazrešene niti traumatične prošlosti iz Etiopije, ali i sasvim nevezani bizarni slučajevi redovno sručavaju na glavu... A u istoj je bezgranično bogat unutrašnji svet koji se manifestuje kroz tri junaka Napolenove podsvesti – Miroslava, Vatroslava i Lukreciju.

Napoleon: Stakleno oko

Podsećajući pomalo na tvrdi krimić a la Nik Rajder, Napoleon uz žestoku akciju i triler zaplet prepun preokreta nudi taj nadrealni iskorak ka Jungovskim promišljanjima uma, koji celu stvar oneobičava i čini osvežavajućom bez da zaluta u lavirintima iščašene poetike.

Napoleon: Stakleno oko

Prva epizoda – „Stakleno oko“ suočava Napoleona sa glavnim antagonistom serijala, dijaboličnim Kardinalom, kriminalnim genijem, sa kojim naš junak ima mnoge neraščićene račune iz svog prethodnog života. Tu su i inspektor Dima, sa kojim Napoleon gaji odnos poverenja ne toliko drugačiji od ranijih Bonelijivih urabnih junaka i njihovih saveznika u policiji, kao i mnoštvo pitoresknih likova za jednokratnu upotrebu, a sve to upakovano u tragičnu storiju o zloupotrebi jedne stvarno nesrećne bogataške porodice sve do uništenja.

Marčelo - Napoleon: Stakleno oko

Podcrtano pseudo-natrprirodnim momentima i fleševima u svet imaginacije iz kojeg potiču Napoleonovi izmaštani pomagači „Stakleno oko“ je savršen uvod u serijal još jednog mrzovoljnog, melanholičnog i prokleto zanimljivog junaka, koji za korak ili dva dalje pomera sve ono što smo voleli kod najboljih heroja italijanskog i svetskog stripa uopšte.